buro buurman

Architectuur met de gebruiker centraal

In 2010 werd Buro Buurman opgericht door architect ir. Harry H.G.W. Buurman. Voor de oprichting deed hij ervaring op in zowel restauratie, renovatie als nieuwbouw bij onder andere Noorlag en De Jong Architectuur te Utrecht , waar hij werkte aan diverse restauratie- en renovatieprojecten.

Door zijn opleiding Bouwkunde te beginnen aan de Hogeschool van Utrecht en vervolgens af te ronden met een Master Architectuur aan de TU Delft , ontwikkelde hij een brede kennis van zowel de bouwtechniek als het architectonisch ontwerpen.

Een breed spectrum aan ontwerpopaves, zorgen ervoor dat geen enkele uitdaging te ‘gek’ of te groot is. Zo is er ervaring in landschapsarchitectuur en stedenbouw georiënteerde architectuur tot aan complexe opgaven, zoals het integreren van een kinderdagverblijf in een tramstation en de ontwikkeling van een treinstation op de Zuidas in Amsterdam. Maar ook van een dierenartspraktijk waar je niet meer binnen wacht maar in het park en met een minimale uitbouw waar de hele woning als een  laatste puzzelstukje kloppend wordt gemaakt. Of het aanbrengen van een verdiepte keuken waardoor de aanbouw ondergeschikt blijft aan een pittoreske boerderij.

In de periode van oprichting tot heden heeft Buro Buurman een groot netwerk van samenwerkingsverbanden met constructeurs, bouwfysisch adviseurs, tuinarchitecten, bouwtechnisch tekenaars, interieurarchitecten en collega architecten ontwikkeld. Zo kan specifieke kennis op de juiste plek in worden gezet.

Oprichter ir. Harry H.G.W. Buurman geeft sinds 2010 partime les op de faculteit Bouwkunde van de Hogeschool Utrecht, waar hij zijn kennis deelt met een nieuwe generatie studenten en waar hij een klankbord vindt voor zijn ideeën in zowel collega’s als studenten.

Met een reeds divers portfolio is Buro Buurman in staat om op iedere schaal, verbouw tot volledige nieuwbouw, een passende architectonische oplossing te vinden. De belangrijkste input voor het architectonisch ontwerp is hierbij de opdrachtgever en de context van de opgave. Die persoonlijke aanpak, waarbij in de huid wordt gekropen van de eindgebruiker, is mogelijk dankzij de vlakke organisatie en kleinschaligheid van het bureau. 

Op deze manier proberen we een gebouw te ontwerpen waar iedereen zich thuis voelt. Of het nou om de dieren en hun baasjes bij de dierenarts gaat, de medewerkers van een callcenter, de bezoekers  van een zwaar beveiligde ambassade of de verschillende personen binnen een gezin. Aan de hand van diverse gesprekken, studies en schetsontwerpen ontstaat een open discussie waarbij de opdrachtgever en gebruiker onderdeel wordt van het ontwerpproces.

 

> Onze opdrachtgevers